Podporujeme školy, učitele a průvodce vzděláváním ve vědomé práci s hodnotami
Uvědomovat si vlastní hodnoty, respektovat hodnoty druhých, umět naslouchat, spolupracovat a zodpovědně se rozhodovat je klíčová výbava pro život, která má mít své místo ve vzdělávání. Hodnotové vzdělávání Cyril Mooney umožňuje školám přirozeně a systematicky začleňovat témata hodnot a vztahů do výuky i života školy. Žáci se díky specifickým metodickým nástrojům a nemoralizujícímu přístupu učitelů učí reflektovat své hodnoty, uvědomovat si, co je pro ně důležité, a nalézat smysluplné místo ve společnosti.
Každé dítě má prostor zkoumat své hodnoty, porozumět jim, změnit je nebo zachovat a podle nich směřovat svá rozhodnutí. Věříme, že vědomá práce s hodnotami je neoddělitelnou součástí českého vzdělávání.
Co je hodnotové vzdělávání?
Jde o pedagogický koncept a způsob myšlení o vzdělávání prostřednictvím hodnot, který pomáhá určovat klíčové cíle učení, smysluplně vybírat učivo a volit metody podporující celostní rozvoj žáků – kognitivní, emoční, sociální i charakterový. Vychází z přístupu sestry Cyril Mooney, PhD., autorky hodnotově založené školy Loreto Sealdah v Kalkatě. Její nadkonfesní přístup založený na rovnosti, svobodě, důvěře a aktivní pomoci komunitě i její materiály pro reflexi učitelské profese tvoří základ našich kurzů.
Hodnotové vzdělávání má více než 30 let praxe v Evropě, USA a Austrálii. V Česku jej implementujeme od roku 2015 na základních, středních, vysokých i mateřských školách a v institucích pro děti a mládež, včetně nízkoprahových zařízení a zájmových organizací.
Co hodnotové vzdělávání přináší?
Nástroje a postupy, jak na:
- osobnostní rozvoj a podporu učitelů prostřednictvím kurzů, ukázkových lekcí a mentoringu
- metodiku pro cílenou a vědomou práci s hodnotami a postoji žáků
- podporu zdravých vztahů a klimatu třídy
- rozvoj klíčových kompetencí v oblasti osobnostně-sociální a charakterové výchovy
- rozvoj sebereflexe a respektující komunikace
- dlouhodobou a systematickou nespecifickou prevenci
Didaktické nástroje:
- jak strukturovat vyučovací hodinu
- jak systematicky pracovat s hodnotami žáků v třídnických hodinách a předmětech osobnostně-sociálního rozvoje
- jak stanovovat a propojovat hodnotové a vzdělávací (předmětové) cíle
- jak provazovat formy a metody práce s klíčovými kompetencemi a hodnotami
- jak uchopit osobní, vztahová a společenská témata prostřednictvím 160 metodických lekcí učebnic My jsme svět
Přemýšlíte, jak začít? Prozkoumejte naši nabídku kurzů a pojďme do toho společně!