O nás

Naše organizace se věnuje vědomému a systematickému začleňování hodnot do vzdělávání. Dlouhodobá práce s hodnotami ve škole významně ovlivňuje budoucí život dětí, jejich rozhodování, vztahy i orientaci ve vnějším i vnitřním světě.

Pořádáme kurzy zaměřené na osobnost vzdělavatelů, hodnotovou vizi školy, vztahy mezi dětmi, učiteli a dalšími aktéry vzdělávání a na metodické uchopení hodnot při práci s učebnicemi My jsme svět. Nabízíme mentoring, ukázkové lekce, roční podporu školy i zapojení do komunity učitelů hodnotového vzdělávání.

Našimi programy prošlo přes 1600 pedagogů a dalších profesionálů z oblasti vzdělávání a sociálních služeb. 

Programy realizované ve školách po celé republice nám umožňují reagovat na potřeby z praxe. Podporujeme vrstevnictví, dobrovolnictví a spolupráci napříč institucemi. V programu Naproti rozvíjíme funkční multiprofesní týmy pro komplexní podporu dětí (učitelé a sociální pracovníci NZDM).

Podílíme se na systémových změnách kurikula prostřednictvím článků, konferenčních příspěvků, workshopů a tvorby podcastů ZÁHODNO.

Jsme zakládajícím členem Platformy pro výchovu charakteru a odborným partnerem Partnerství pro vzdělávání 2030+.

HVCM

Podporujeme školy, učitele a průvodce vzděláváním ve vědomé práci s hodnotami

Uvědomovat si vlastní hodnoty, respektovat hodnoty druhých, umět naslouchat, spolupracovat a zodpovědně se rozhodovat je klíčová výbava pro život, která má mít své místo ve vzdělávání. Hodnotové vzdělávání Cyril Mooney umožňuje školám přirozeně a systematicky začleňovat témata hodnot a vztahů do výuky i života školy. Žáci se díky specifickým metodickým nástrojům a nemoralizujícímu přístupu učitelů učí reflektovat své hodnoty, uvědomovat si, co je pro ně důležité, a nalézat smysluplné místo ve společnosti.

Každé dítě má prostor zkoumat své hodnoty, porozumět jim, změnit je nebo zachovat a podle nich směřovat svá rozhodnutí. Věříme, že vědomá práce s hodnotami je neoddělitelnou součástí českého vzdělávání.

Co je hodnotové vzdělávání?
Jde o pedagogický koncept a způsob myšlení o vzdělávání prostřednictvím hodnot, který pomáhá určovat klíčové cíle učení, smysluplně vybírat učivo a volit metody podporující celostní rozvoj žáků – kognitivní, emoční, sociální i charakterový. Vychází z přístupu sestry Cyril Mooney, PhD., autorky hodnotově založené školy Loreto Sealdah v Kalkatě. Její nadkonfesní přístup založený na rovnosti, svobodě, důvěře a aktivní pomoci komunitě i její materiály pro reflexi učitelské profese tvoří základ našich kurzů.

Hodnotové vzdělávání má více než 30 let praxe v Evropě, USA a Austrálii. V Česku jej implementujeme od roku 2015 na základních, středních, vysokých i mateřských školách a v institucích pro děti a mládež, včetně nízkoprahových zařízení a zájmových organizací.

Co hodnotové vzdělávání přináší?
Nástroje a postupy, jak na:

  • osobnostní rozvoj a podporu učitelů prostřednictvím kurzů, ukázkových lekcí a mentoringu
  • metodiku pro cílenou a vědomou práci s hodnotami a postoji žáků
  • podporu zdravých vztahů a klimatu třídy
  • rozvoj klíčových kompetencí v oblasti osobnostně-sociální a charakterové výchovy
  • rozvoj sebereflexe a respektující komunikace
  • dlouhodobou a systematickou nespecifickou prevenci

Didaktické nástroje:

  • jak strukturovat vyučovací hodinu
  • jak systematicky pracovat s hodnotami žáků v třídnických hodinách a předmětech osobnostně-sociálního rozvoje
  • jak stanovovat a propojovat hodnotové a vzdělávací (předmětové) cíle
  • jak provazovat formy a metody práce s klíčovými kompetencemi a hodnotami
  • jak uchopit osobní, vztahová a společenská témata prostřednictvím 160 metodických lekcí učebnic My jsme svět

Přemýšlíte, jak začít? Prozkoumejte naši nabídku kurzů a pojďme do toho společně!

Cyril Mooney

Autorkou tohoto vzdělávacího konceptu je Cyril Mooney, PhD., řádová sestra, která se během svého působení na postu ředitelky elitní dívčí školy v indické Kalkatě rozhodla zpřístupnit vzdělání všem dětem, a to bez ohledu na jejich sociální či náboženské rozdíly. Právě v těchto rozdílech totiž viděla sestra Cyril nikoli překážku, ale potenciál, a to v možnosti budovat vzájemné vztahy, sdílet hodnoty, rozvíjet empatický přístup a ochotu spolupracovat.

Během své praxe tak sestra Cyril vytvořila praktickou metodologii Hodnotového vzdělávání, která je aplikovatelná na jakékoli prostředí. Pomocí této metodologie děti učí převzít zodpovědnost, rozvíjet samostatné myšlení a pocit sounáležitosti.

Sestra Cyril za své zásluhy sklidila mnohá ocenění jak v Indii, tak v dalších zemích.

Hodnotové vzdělávání Cyril Mooney překonalo očekávání, sociální bariéry, státy i kontinenty.

film sit beside me

Dokumentární film SIT BESIDE ME (Tvé místo vedle mě) vypráví příběh Cyril Mooney, která se stala ředitelkou elitní dívčí školy v indické Kalkatě – školy, jež byla slonovinovou věží uprostřed polarizovaného města, plného chudých i zámožných, hinduistů, křesťanů a muslimů.

Díky vlastní životní zkušenosti dítěte vyrůstajícího v chudém poválečném Irsku se Cyril Mooney rozhodla čelit realitě, která ji obklopovala a začala vést děti k uvědomění, že svět kolem sebe mají ve svých rukou. Vytvořila tak ve své škole doslova revoluci, kdy stmelila děti všech kast, náboženství i společenských vrstev skrze vzdělávání.

Společně s příběhem sestry Cyril Mooney sledujeme také osudy dětí, které prošly branami její školy.

Dokument natočený v indické Kalkatě tak mapuje vizi a kroky ženy, která se rozhodla postavit nespravedlnosti systému a realizovat změny ve vzdělávání.

Impulsem pro natočení filmu byla potřeba sdílet tento výjimečný příběh a inspirovat tak pedagogy i rodiče.

Podporujeme školy, učitele a průvodce vzděláváním ve vědomé práci s hodnotami v jejich praxi.

Kde nás najdete:

Cyril Mooney Education, z.s.
Staroměstské nám. 4, 110 00 Praha 1
budova SI, místnost 320

Fakturační údaje:

Cyril Mooney Education, z.s.
Lužická 1892/7, Vinohrady, 120 00 Praha 2
IČO: 03923274

info@hvcm.cz

č. ú.  2100791160/2010

Odebírejte náš newsletter

Jméno
Příjmení Email