Mnoho absolventů kurzů hodnotového vzdělávání se nadšeně pustí do přípravy své první hodiny hodnotovky, ale záhy narazí na nejrůznější výzvy. V těchto situacích jsou nesmírně cenné zkušenosti těch, kteří už si tím prošli před vámi. Proto začínáme sérii článků s tipy pro učitele, které vám s danými výzvami mohou pomoci. První z nich sdílí zkušenosti lektorky Lenky.
Výzva: Děti se nedovedou ztišit
Součástí hodnotovky jsou chvíle, kdy má třída pracovat v tichu. Pokud je to pro vaši třídu zpočátku náročné, zkuste danou dovednost (v tomto příkladu ztišení) trénovat v krátkých časových úsecích, pravidelně a v různých předmětech. Na začátku si dávejte malé cíle, např. délku cvičení pouze 3 minuty. Cvičení zakončete společnou reflexí.
Pokyny dětem
Při následující činnosti se budeme potřebovat ztišit, abyste měli klid na své myšlenky (nebo abyste se vzájemně slyšeli v případě, že netrénujeme ztišení, ale třeba naslouchání). Dále jim oznamte, jak dlouho bude cvičení trvat (v našem příkladu 3 minuty). Díky tomu, že jde o malý časový úsek, není to pro třídu tak náročné a děti mají možnost zažít úspěch.
Tip: Ráda k měření času používám přesýpací hodiny, na které všichni vidíme.
Následná společná reflexe
Po aktivitě vždy reflektujeme. Jak se vám dařilo být tiše? Pokud to moc nešlo, co bylo překážkou? Co by vám pomohlo, abyste to příště zvládly? Jak se vám v tichu pracovalo (nebo naslouchalo)? Cílem je, aby si samy uvědomily, co jim ztišení přináší. Snažím se je přivést i k uvědomění, jak přínosný je trénink, když se v něčem chceme zlepšit.
Poznámka: Pokud ztišení trénujeme např. při psaní podstatných jmen, tak nereflektujeme, co děti napsaly – to je v tuto chvíli druhořadé. Trénujeme dovednost ztišení a na tu se soustředíme i při reflexi.
Tento princip můžete použít i k trénování naslouchání, které je taky nezbytné pro realizaci metody hodnotového vzdělávání. Začněte nejprve ve dvojicích a v krátkém čase. Opět nezapomeňte na následnou společnou reflexi.
Rádi vám pomůžeme s vašimi výzvami
Narazili jste na nějakou podobnou výzvu ve své třídě a pomohlo by vám, kdybyste ji mohli probrat na online schůzce s lektorem hodnotovky? Pro takové případy jsme začali dělat Praktické přípravy/reflexe lekce hodnotovky, kde můžete rozebrat konkrétní situaci a varianty možných řešení se zkušeným lektorem. Objednat se můžete zde. A pokud vás formát článků tipy pro učitele baví a zajímá, nezapomeňte nám to dát vědět.
Chcete další cvičení a aktivity ke stažení?
Hodily by se vám další materiály, které můžete hned použít ve třídě? Hodnotovka má vlastní sekci na oblíbené platformě pro učitele Učitelnice. Prozkoumejte ji a určitě najdete něco, co vás inspiruje a pomůže vám s přípravou lekce či hodiny.
Lenka Haková – lektorka
Vystudovala učitelství pro 1. stupeň na Ostravské univerzitě a od té doby se věnuje učení dětí i dospělých. Působila na několika základních školách a jako lektorka Hodnotového vzdělávání seznamuje s metodou HV další pedagogy.
„V mém profesním životě mě formovala řada báječných zkušeností. Studium dramatické výchovy, zkušenosti s improvizačním divadlem či Kurz čtením a psaním ke kritickému myšlení. Patří mezi ně i setkání s hodnotovým vzděláváním, na němž nejvíce oceňuji to, že je přístupné všem bez rozdílu. Díky metodě HV dochází k opravdovým setkáním člověka s člověkem, ať už je to dítě, učitel, rodič nebo jiná kombinace. A to je velmi obohacující pro všechny.“